5 minuten lezen

 

Het was een bruisende, energieke bijeenkomst in het Hilversumse Media Park: de uitreiking van de Vrouw in de Media Award 2018 en de You Go Girl Award 2018 door minister Ingrid van Engelshoven en NPO bestuursvoorzitter Shula Rijxman. Met de landelijke prijswinnaars Janneke Wittekoek (cardioloog) en Annemarie van Geel (Saoëdi-Arabië-expert) als stralend middelpunt. Meer vrouwen in de media, een onderwerp waarvoor jammer genoeg nog steeds aandacht nodig is. Een verslag van een avond die mij  erg inspireerde. 

 

Stralende en trotse prijswinnaars

Meer vrouwen in de media. Hoognodig vind ik dat. Zap maar eens een avond op tv en bekijk de Nederlandse talkshows. De vrouwen zijn vaak op één hand te tellen. Ook op de radio en in de kranten zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. Welke boodschap wordt daarmee afgegeven aan de kijker?!

Ik zie deze avond dan ook als een aanmoediging voor alle vrouwen om zichtbaar te zijn, onze kennis te delen en onze verhalen te vertellen via de media en daarmee onze invloed te vergroten. Laten we ons laten inspireren door vrouwen als Wittekoek en van Geel en eerdere winnaars als Femke Halsema, Neelie Kroes en Margriet van der Linden. En ook door de voorzitter van de VVAO, Jeanne Martens, tweede bij de regionale verkiezing Vrouw in de Media Award 2018 in Noord-Brabant.

 

Foto  winnaar cardioloog Wittekoek Vrouw in de Media Award 2018

Janneke Wittekoek met haar prijs: een beeld van Ellen Buchwald

 

Janneke Wittekoek nam haar prijs stralend en vol trots in ontvangst. Ze droeg de prijs op aan ‘alle vrouwen met een hart’ en gaf als tip dat vrouwen zich veel meer bewust moeten zijn van de risico’s op hart- en vaatziekten en dat zij daarom hun cholesterol moeten laten checken. De jury koos voor Wittekoek omdat zij op een heldere manier aandacht blijft vragen voor het vrouwenhart.

Een ontroerde Annemarie van Geel droeg haar You Go Girl Award, een aanmoedigingsprijs voor vrouwelijke rolmodellen in de media, op aan alle dappere vrouwen in het Midden-Oosten waarmee zij een sterke verbinding voelt. Van Geel oogst veel bewondering voor het werk dat zij doet in een moeilijke regio en zij slaagt erin landelijke bekendheid te geven aan de problemen waarmee vrouwen in het Midden-Oosten te maken hebben.

 

Foto winnaar van Geel You Go Girl Award 2018

Annemarie van Geel ontving de You Go Girl Award uit handen van Shula Rijxman

 

Tips om in de media te komen  

Het winnen van de Awards heeft eerdere winnaars zeker geholpen om meer media-aandacht te krijgen. Zij werden vaker gevraagd door de media, ontvingen voor hun optredens hogere vergoedingen dan voorheen en -niet onbelangrijk- zij bereikten een veel groter publiek met hun boodschap. 

Wat kun je doen om meer in de media te komen? NPO bestuursvoorzitter Shula Rijxman en juryleden Marianne Verhoeven (hoofdredacteur Opzij), Fidan Ekiz (journalist, presentator en documentairemaker) en Maria Punch (stemcoach en presentatietrainer BNR-radio) kwamen met een reeks van praktische tips. Een hele mooie vond ik ‘Ga niet mee in de mythe van de ‘nice girl’; assertief, aardig en ambitieus gaan prima samen.' Of ‘Wees meer Pippi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’.

 

MEDIATIPS

  • Wees niet bescheiden.
  • Zeg altijd ‘ja’ als je wordt gevraagd. Negatieve reacties kun je niet vermijden!
  • Zorg dat je op je werk bovenaan de lijst staat om door redacties gebeld te worden. Een redactie heeft namelijk weinig tijd.
  • Laat je zien op social media. Link bijvoorbeeld met journalisten. Denk daarbij ook aan de regionale media.
  • Neem zelf contact op, schrijf opiniestukken. Het is misschien niet altijd leuk; wel belangrijk om jouw mening te geven.
  • Onderschat niet wat je te vertellen hebt. Drie zinnen zijn vaak al voldoende. Zorg dat je die goed voorbereidt.
  • Je hoeft geen hoogleraar te zijn om ergens kennis van te hebben of een mening te kunnen geven.
  • Help elkaar. Als je niet kunt, verwijs door naar een andere vrouw. Geef daarbij ook aan waarom je nu niet kunt en de volgende keer wél weer graag benaderd wil worden.

 

ExcuusGuus en 'aansteller' Funda

Humor was er deze avond ook in de vorm van Arno Peperkoorn, directeur en partner bij Result Recruitement. Hij schrijft regelmatig columns onder andere over het belang van diversiteit in organisaties. Tijdens de uitreiking noemt hij zichzelf de ExcuusGuus van de avond. Toen de organisatoren hem vroegen een column uit te spreken, aarzelde hij geen moment.

 

Ik zeg altijd JA. Ik heb namelijk veel te vertellen.

 

"Ik zeg altijd JA als ik word gevraagd door de media. Ik heb namelijk veel te vertellen en vind het dus logisch dat ik veel wordt gevraagd." BAM, die sloeg in bij het publiek. Of in ieder geval bij mij. Dit was Pippi Langkous mét testosteron. Hij ging nog even door met uitspraken als ‘jezelf zien, is gezien worden’ en ‘zichtbaarheid normaliseert, pas als vrouwen gezien worden, wordt het normaal wat ze doen’.

Wie een andere kant van de media en beeldvorming in de media liet zien was Funda Müjde, cabaretier, actrice, columinst en presentator. En ook een Turkse vrouw in een rolstoel. Media vragen haar vaak dé stem te zijn voor vrouwen, moslima’s of gehandicapten. Vaak op het allerlaatste moment, als ze niemand anders kunnen vinden. Müjde slaat een uitnodiging af wanneer ze het gevoel heeft dat de redactie haar een mening op wil dringen. Ze luistert liever en zoekt de nuance op in het gesprek en dát is nou juist iets is wat veel media liever niet willen, aldus Müjde.

 

Rolmodellen

Ik had veel stof tot nadenken in de auto naar huis. ‘Een vrouw heeft vanaf 3 jaar geleerd om bescheiden te zijn’, zo werd gezegd. Ik herken dat wel, bij mezelf en bij de vrouwen die ik coach. Zichtbaar zijn, een mening hebben, tegen kritiek kunnen; het is iets wat je moet leren. Steun, solidariteit van vrouwen en rolmodellen kunnen hierbij enorm helpen.

Was het toeval dat Madonna ineens op de radio verscheen? Eén van mijn rolmodellen in mijn studententijd als het gaat om zichtbaarheid, lef en vrouwelijkheid.  

 

 

Lees- en kijktips