Misschien heb je ze al langs zien komen in je timeline: mensen die met een website de aandacht trekken van potentiële werkgevers. Vroeger was dat alleen iets voor websitebouwers, tegenwoordig is het voor steeds meer mensen een slimme manier om op te vallen en meer van zichzelf te laten zien.
 

Waarom is een CV-website een goed idee?

Steeds minder werk wordt vergeven via "gewone" vacatures. Ongeveer één op de vijf vacatures wordt vervuld via social media, en ongeveer éénderde via relaties en eigen personeel (Vacatures in Nederland 2015, UWV). Samen dus de helft van de banen! Op social media en in het via-via-circuit is een linkje delen zo gebeurd, terwijl bijna niemand "even" een CV zal doorsturen.

Daarnaast hebben werkgevers het in sommige branches voor het uitkiezen. Als er meerdere kandidaten zijn met vergelijkbare opleiding en ervaring, geeft hun persoonlijkheid de doorslag. Zeker voor nieuwe functies waar nog geen opleiding voor bestaat. Het gaat er dan om wie je bent en hoe je in het leven staat. Dat zie je niet af aan een stel opsommingen, maar wel aan een persoonlijke website!

Zo ziet een CV-website eruit. Kijk maar eens naar deze voorbeelden:

  • Ad zocht een baan maar kwam door zijn leeftijd niet verder, met zijn site vond hij in twee weken werk (november 2016). De site werd flink gedeeld op social media en lag regelmatig plat.
  • Femke wil in 2017 parttime aan de slag als onderzoeker, docent of facilitator op het gebied van creativiteit, onderwijs, techniek, ontwerpen, marketing en/of duurzaamheid in Zeeland e.o.
  • Niek was in 2013 populair in de media, maar deed er wel langer over dan Ad, een maand of vijf. Leuk aan zijn site was de gedurfde "kansloos op de bank"-foto, met blik bier. 
  • Eline wilde aan de slag in PR, dus zij bouwde een mediacampagne rond haar CV-website. Let op haar mooie perspagina en professionele foto's! Geslaagd binnen 75 dagen.

Tips voor het maken van je eigen CV-website

Ook je eigen CV-website maken? Een site kun je natuurlijk laten bouwen, maar zelf bouwen is ook steeds makkelijker, zeker met behulp van templates zoals in Wordpress of Squarespace. Hier een paar tips:

  • Zorg dat de site past bij het werk dat je zoekt. Een pedagogisch medewerker werkt in een heel andere omgeving dan een accountant, dus hebben zij ook ieder een andere site nodig.
  • Met een site kun je meer dan alleen je CV laten zien, dus doe dat ook: gebruik in elk geval beeld en een lay-out die past bij een website.
  • Een site kun je persoonlijker maken dan een standaard-CV. Maak de site dus helemaal van jou. Zet er in elk geval een foto op! Let wel op dat het professioneel blijft, een fotograaf inschakelen is dus handig.
  • Het internet staat vol met sites die nooit bekeken worden. Dus bedenk hoe je je site onder de aandacht gaat brengen van de mensen die hem moeten gaan zien.
  • Vertel niet alleen wie je bent, maar ook wat je zoekt. En zorg dat de informatie op de site daar bij aansluit. Informatie die niets toevoegt voor wie jij bent en wat jij zoekt, kan er af.
  • Zorg dat wat mensen over je kunnen vinden op internet past bij je CV-website. Wil je zakelijk en professioneel overkomen dan is het niet zo best als je in Google met allerlei zuipfoto's opduikt. Zorg dat je LinkedInprofiel, Facebookprofiel en traditionele CV kloppen met het verhaal op je CV-website.
  • Je wilt dat mensen contact met je opnemen, dus zorg dat dat supermakkelijk is. Zet je telefoonnummer en mailadres op een goed vindbare plaats. Of op meerdere plaatsen.