5 minuten lezen

 

Wat is organizing? Deze vraag stelde ik mezelf in 2009. Ik had toen al vaker mensen in mijn directe omgeving geadviseerd en daadwerkelijk geholpen met het op orde en opgeruimd krijgen van hun huis. Denk aan een slaapkamer die meer woonkamer is weer omturnen naar een rustige slaapkamer met klerenkasten die dicht kunnen en waarin de kleding opgeborgen is. Of het fotoklaar maken van een woning voor de verkoop.

 

Enthousiast opruimen

Een vriendin merkte op dat ik altijd heel enthousiast werd van het helpen van vriendinnen met hun opruimklussen. Zij vertelde mij dat mensen in haar directe omgeving hun werk hiervan hadden gemaakt. Ik googelde ‘huis opruimen’ en kwam bij het vak professional organizer uit. Bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers, (NBPO), volgde ik een cursus en in juni 2009 startte ik mijn bedrijf ‘De huishoudorganizer’. Dat was het begin van mijn loopbaan als personal organizer. Ook wel opruimcoach of professional organizer genoemd.

 

… ja het is in mijn huis niet zo’n zooi als op tv in dat programma.

 

Grote gêne

Waar ik me in 2009 niet bewust van was, is de enorme gêne die mensen voelen wanneer ze behoefte hebben aan een personal organizer. Nu heb je programma’s op televisie als ‘Mijn leven in puin’. Mensen bellen mij tegenwoordig op en beginnen dan met ‘… ja het is in mijn huis niet zo’n zooi als op tv in dat programma’. Door deze programma’s zien mensen dat zij niet de enigen zijn die hun huis niet op orde kunnen krijgen en houden en dat er professionals zijn die hen daarbij kunnen helpen. Hoe anders was dit negen jaar geleden.

 

Overbelaste mantelzorgers

Wat ook veranderd is in de maatschappij is het inschakelen van professionals voor zaken waar mensen zelf minder verstand van hebben of tijd voor hebben. Vooral veertigers en vijftigers zitten vaak tegen overbelasting aan wanneer zij mantelzorger worden voor hun ouders. Naast hun mantelzorgschap, hun eigen baan, de baan van hun partner, hun kinderen en het eigen huishouden, beseffen deze mensen dat ze externe hulp nodig hebben om te voorkomen dat zij zelf over hun toeren raken en daardoor niet meer voor hun hulpbehoevende ouders en hun kinderen kunnen zorgen.

 

Van administratie tot het leegruimen van woningen

Wat doe ik als professional organizer? Van huis uit ben ik juriste en daarmee dol op papierwerk en administraties. Ik vind het ook een kunst om het lek boven water te krijgen bij vraagstukken van mijn cliënten. Denk aan vragen over verzekeringspolissen of over begrafeniszaken. Vaak betreft het vaktaal en daarmee moeilijker te begrijpen Nederlands. Om nu zelf antwoord te krijgen op deze vragen en dit in normale mensentaal aan mijn cliënten te kunnen uitleggen maakt mijn baan fijn! 

 

foto boeken opruim coach personal organizer

 

Verder ontzorg ik drukbezette mensen. Vaak schakelen seniore, alleenstaande dames mij in. Zij vragen mij te helpen het huis en administratie op orde te krijgen voor het geval hen iets mocht overkomen. We gaan dan aan de slag met het uitzoeken en wegbrengen van oude foto’s, het beschrijven van de familiejuwelen enzovoort. Ik vraag deze senioren ook om met hun familie hun wensen te bespreken als zij er niet meer zijn. Zoals uitvaartvragen als begraven worden of gecremeerd worden? Deze senioren willen al deze zaken geregeld hebben zodat hun -vaak drukbezette- kinderen minder tijd kwijt zijn en moeite hebben met de uitvaart, het afhandelen van de nalatenschap en het leeg ruimen van de ouderlijke woning. Onlangs ervoer ik nog wat het betekent wanneer mensen dit niet zelf regelen. Ik werd ingeschakeld om een huis te ontruimen. De meneer die in deze woning woonde, had geen familie of contact met hen. Ook had hij de spullen in zijn huis nooit uitgezocht en weggedaan. Het was heel wat uren verder voordat ik het huis had leeg geruimd. Zoveel spullen uit te zoeken, te sorteren voor de Milieustraat en de kringloop.

 

Döstädning

Nederland kan een voorbeeld nemen aan Zweden, waar men aan döstädning doet: het afscheid nemen van je spullen voordat je dood gaat. In Zweden doen mensen dit dus zelf voor hun eigen spullen. Daarom zijn er ook nabestaanden die mijn hulp inschakelen wanneer hun overleden ouders niet hebben gedöstädningd. Deze nabestaanden willen het afhandelen van de nalatenschap en het uit- en leeggeruimd hebben van de woning zo snel mogelijk achter de rug hebben. Een ‘vreemde’ die hen daarbij helpt, kan dit proces versnellen.

 

Döstädning: het afscheid nemen van je spullen voordat je dood gaat.

 

Natuurlijk adviseer ik kinderen ook om zelf met hun oude ouders aan de slag te gaan met döstädning. Om samen met je moeder of vader tijdens hun leven al spullen uit te zoeken in het ouderlijke huis kan ook mooi zijn om te doen.

 

Drukbezette mensen ontlasten

Drukbezette, werkende mensen schakelen mij ook in. Sommige van hen zijn hun hele werkdag al bezig met administraties en willen dat dan niet meer in hun vrije tijd doen. Bij hen kom ik eens in de zoveel weken een paar uur om alle administratieve zaken door te nemen, een stapel met te betalen facturen te maken en een actielijst met acties die hieruit voortvloeien op te stellen.

Te drukbezette mensen kunnen een burn-out krijgen. Zij zijn dan zelf vaak niet meer in staat om hun huis en thuisadministratie op orde te krijgen en te houden. Hen help ik daarbij. Ik kom vaak eerst enkele malen in enige weken achter elkaar. Daarna bellen zij mij na enkele maanden om dan in twee organizesessies de thuisadministratie weer bijgewerkt te hebben.

En ook expats hebben soms moeite met hun administratie wanneer ze in Nederland komen wonen. Hen begeleid ik hierbij.

 

Netwerken

Sinds enige tijd begeleid ik ook ondernemers in het netwerken. Zelf vind ik het leuk om uit te vogelen hoe ik mijn bedrijf bekender kan maken, mijn netwerk nog meer kan laten weten wat ik doe. Andere ondernemers bij deze vragen te begeleiden is nu mijn nieuwste dienst: ‘netwerkcoach’!