Donderdag 26 september hebben de afdelingen Deventer en Zutphen/Achterhoek hun inmiddels traditionele gezamenlijke avond gehouden met als onderwerp: Onderwijs in de digitale wereld

“Scholen en universiteiten hebben een grote verantwoordelijkheid ten aanzien van jonge mensen.”

Zowel bij voor- als tegenstanders bestaan veel vooroordelen ten aanzien van de toename van digitaal onderwijs, legde Anka Mulder uit. We moeten eerst de onderzoeksresultaten bestuderen en zodra we weten welke effecten het gebruik van digitaal vergaarde kennis op de hersenen van jongeren heeft, kunnen we het onderwijs op de juiste manier verder digitaliseren. 

In de theaterzaal van de prachtige, multifunctionele bibliotheek van Deventer luisterden zo’n 65 dames en een heer naar de lezing van Anka Mulder, voorzitter van het College van Bestuur van Saxion (Hogeschool met vestigingen in Deventer, Apeldoorn en Enschede).

 

         

 

Zij presenteerde ons een overzicht van mogelijkheden,   verwachtingen en voor- en nadelen van digitaal onderwijs. In een schijfdiagram werd duidelijk dat slechts een klein percentage van de digitale kennis bij leerlingen in de lessen op school wordt opgedaan maar een groot deel thuis en via leeftijdgenoten. “Niet alle kinderen zijn digitaal vaardig, er zijn enorme verschillen”, benadrukte Anka Mulder, “de sociale achtergrond speelt hierin ook een grote rol. Toch is het van groot belang dat we voor alle soorten opleidingen onze leerlingen en studenten digitaal vaardig maken want behalve de choreograaf is er nauwelijks een beroep te bedenken waarvoor je geen digitale kennis en vaardigheden nodig hebt.”

 

   

 

Hierna kwamen twee examenleerlingen van het Etty Hillesum College in Deventer in actie.

Op professionele manier leidden Minke en Liza het debat aan de hand van vijf stellingen:

  1. De digibeet is de nieuwe analfabeet
  2. Kennis in de cloud kan niet zonder kennis in je hoofd
  3. Robot of device is een oplossing van het lerarentekort
  4. De computer kan niet creatief denken
  5. Digitalisering leidt tot afbraak van het IQ

 

Op de tribune werd druk gebruik gemaakt van de microfoon. Zowel voor- als tegenstanders maakten hun mening duidelijk en er ontstond een goed debatklimaat.

Na afloop, tijdens de gezellige nazit bij de bar, spraken veel leden van beide afdelingen hun waardering uit voor de organisatie en het onderwerp van deze gezamenlijke avond.